Klaar om te knokken.

16 januari 2017

Klaar om te knokken.

Foto: Annemiek Kamphuis

Zaterdag 14 januari 2017 kwamen zo’n duizend SP’ers bij elkaar in Tilburg voor het XXII congres van de SP. Emile Roemer zette in het Algemeen Dagblad de toon. De SP-leider riep op tot het sluiten van een progressief pact voor sociale verandering. ‘'We hebben de afgelopen vier jaar gezien wat er gebeurt als je met linkse idealen Rutte een beetje probeert bij te sturen. Dat werkt niet. VVD en SP staan zo recht tegenover elkaar dat ik van tevoren duidelijk wil zijn. Een stem op de SP is een stem op een regering zonder de VVD.

Foto: Annemiek Kamphuis

SP-fractievoorzitter in de Eerste Kamer Tiny Kox trapte samen met SP-voorzitter Ron Meyer het congres af. 'We staan op historisch grond. Voor het eerst houdt de SP haar congres in Tilburg, één van de weinige steden in Nederland waar vanaf dag 1 een SP-afdeling actief was”.

Hugo Borst en Carin Gaemers spraken - op speciaal verzoek van Lilian Marijnissen - het congres in een videoboodschap toe: opkomen voor betere ouderenzorg.

Ronald van Raak, voorzitter van de congrescommissie, lichtte het verkiezingsprogramma van de SP toe. ‘Morgen begint de campagne. Ons staat een hele mooie strijd te wachten, vanuit onze beginselen, menselijke waardigheid, gelijkwaardigheid en solidariteit. Het breken van de macht van de multinationals. We laten ons niet koeioneren door de dictatuur van de markt. De SP is een partij voor gewone mensen die gezamenlijk strijden voor gezamenlijke belangen.’

Foto: landelijke sp

Namens de kandidatencommissie stelde Ron Meyer de SP-kandidaten voor de verkiezingen van 15 maart voor. Meyer: ‘We hebben een team van leden met rijke ervaring in alle lagen van de partij. We willen een offensief team en we stelden hoge eisen. Kandidaten moeten lid zijn, onze standpunten onderschrijven en uitdragen, de afdrachtregeling onderschrijving, politiek strategisch inzicht, deelnemen aan activiteiten ook buiten de Tweede Kamer. Ze moeten generalist zijn, strijdbaar zijn, de werkvloer op en bestand zijn tegen alle vormen van druk. We hebben een geheel afweging gemaakt. Het is als het bouwen van huis, iedere steen van belang voor hele bouwsel. Niet zomaar stenen op elkaar te gooien, maar stenen uitzoeken die perfect op elkaar aansluiten en samen tot stevig huis gemetseld kunnen worden. Ik ben trots op deze aanvallende, strijdbare en vernieuwende lijst.’

Het SP-congres ontving met een staande ovatie oud SP-leider Agnes Kant. Als adviseur van de kandidatencommissie hielp ze bij de samenstelling van dit ‘aanvallende en collegiale team.’

‘Een dijk van een partijgenoot.’  Met die woorden kondigde  Emile Roemer partijgenoot Spencer Zeegers aan. Zeegers is onderscheiden met de Gouden Tomaat, de hoogste onderscheiding binnen de SP.  Roemer: ‘Onder zijn leiding groeide de SP in zijn woonplaats uit tot de allergrootste. Tot de dag van vandaag is hij een bekende en sterk gewaardeerde politieke activist, die tegen onrecht, groot en klein, durft te strijden en waar mogelijk te winnen.

Vanaf dit jaar reikt de SP ieder jaar de Paul Peters Prijs uit. De prijs is vernoemd naar Paul Peters, SP’er van het eerst uur en sinds jaar en dag de man die de organisatie van alle grote evenementen voor zijn rekening neemt en daarbij duizenden prachtige foto’s maken.  Paul is op dit moment ernstig ziek.

Foto: landelijke sp

Vijf afgevaardigden van SP Oude IJsselstreek bezochten het partijcongres. Het verkiezingsprogramma werd met de nodige wijzigingsvoorstellen en moties vanuit de leden vastgesteld. Want zo doen we dat in een democratische partij. Zoals partijvoorzitter Ron Meyer zei: "Niet zoals Wilders die op een zondagmiddag een A4-tje voltikt, maar meer dan een jaar met 40.000 leden aan een programma werken dat van ons allemaal is."

Foto: landelijke sp

Emile Roemer sloot het congres af. ‘Ik ben er trots op om bij een partij te horen die nooit wegkijkt van problemen. Jullie allemaal – stuk voor stuk -  staan voor de mensen en de partij klaar als er werk te verzetten is.

Foto: erica s