Inbreng Algemene Beschouwingen SP Oude IJsselstreek

3 november 2016

Inbreng Algemene Beschouwingen SP Oude IJsselstreek

Foto: Heini Peters / Heini Peters

Dinsdag 1 november was in de gemeenteraad de eerste termijn van de raadsvergadering rondom de gemeentelijke begroting, ook wel de Algemene Beschouwingen genoemd.

De SP viel het op dat de begroting dit jaar geen titel had gekregen. De titel die de fractie aan de inbreng gaf, was "Wi'j ziet wel wat ut wordt," om de houding van het College aan te geven. Kijken wat het wordt, maar geen visie op de toekomst. Alleen dat het huishoudboekje op orde moet zijn. Volgens de SP is dat geen visie maar een must.

Voorafgaand aan de visie op ieder programma binnen de begroting gaf de SP een beschouwing op een aantal van in totaal 25 speerpunten die in de begrotng staan opgenomen. Over het DRU Industriepark dat van dit complex de komende jaren een succes moet worden gemaakt. Samen met álle partners op het complex. Over de woonagenda, dat de gemeente geld moet reserveren om bouwprojecten vlot te trekken en niet passief planschadeclaims moet afwachten, over gebouwen met een maatschappelijke functie: geef de Kwaksmölle vijf jaar de tijd om zich te bewijzen. Over het afvalbeleid dat de SP blij is met de toezegging van de wethouder dat er meer containers voor luiers en incontinentiemateriaal komen.

De programmabegroting bestaat uit 4 programma's:

1: De gemeente waar het goed wonen is.

De SP gaf in dit programma aan dat ze gaag zou zien dat alle wijken met sociale woningbouw in de gemeente op hetzelfde niveau komen als bijvoorbeeld de Vogelbuurt in Ulft. Maar vroeg ook wanneer eindelijk de Hoofdstraat in Varsselder aangepakt wordt. Een plan, opgezet door de inwoners, ligt daar al jaren op de plank. Verder wil de SP dat er werk wordt gemaakt van beleid met betrekking tot het kappen van laanbomen. Beleid dat er nu niet is.

2: Een leefbare gemeente.

Het speerpunt van de SP. Er staan té veel vaagheden en wollige zinnen, die geen vertrouwen wekken. Ook hier mist de SP de echte visie. Er wordt een motie ingediend om weer tot een cliëntenraad in het Sociaal Domein te komen, ter vervanging van de opgeheven Wmo-raad. De SP drong verder aan op het behoud van het aantal uren Huishoudelijke Hulp, ook ná 1 januari 2018. De inwoners hebben daar nog geen ekerheid over. Over mantelzorgers zegt de SP dat iedere mantelzorger een compliment verdient. Er wordt in de begroting veel geschreven over "eigen regie", waarbij de SP aangaf dat veel inwoners niet meer in staat zijn, die regie zelf te voeren. Met betrekking tot verenigingssubsidies vindt de SP dat het college samen met de verenigiongen tot een beter subsidiebeleid moet komen. Niet meer rigoureus snijden, maar heldere afspraken met elkaar maken. Verder pleit de SP voor dorpswinkels met een basisassortiment in alle kleine kernen. De nadruk werd gelegd op het armoedeprobleem. De SP wil dat de norm voor vrijstelling van gemeentelijke heffingen naar 120 in plaats van 100% van de bijstandsnorm wordt verlegd. Ook wil de SP een Collectieve Aanvullende Ziektekostenverzekering, waar de gemeente ok het eigen risico overneemt. En dat tegenprestaties en leerwerkplaatsen in het kader van de Participatiewet door de SP getoetst zullen gaan worden aan de Wet Verdringingstoets, die in ontwikkeling is en waar Sadet Karabulut een initiatiefwetsvoorstel voor indiende dat aangenomen is. SP vindt dat bzuinigingen nooit tegen de wet mogen ingaan en dat ze altijd scherp daarop zal toezien.  Over de opte vangen extra statushouders zegt de SP vlledig achter dit voorstel te staan, maar wel goed samen met inwoners te kijken op welke plekken het beste welke statushouders gehuisvest kunnen worden.

3: De werkende gemeente

SP vindt dat verhoging van de toeristenbelasting niet werkt om de toeristische sector te helpen. En om de rust en ruimte in het landschaop te bewaren, samen met de Regio Achterhoek de streek in te richten als gebied met meer duurzame landbouwtechnieken. Geen megastallen. De bereikbaarheid over de weg en het spoor moet meer aandavht krijgen. De gehele N18 vierbaans en het gehele baanvak Arnhem - Winterswijk dubbelspoor. Aanleg van glasvezel, niet alleen in het buitengebied, ook in de kleine kernen.

4: De dienstverlenende gemeente

SP vindt dat softdrugs niet alleen gedoogd verkocht mag worden, maar dat de teelt ervan ook gereguleerd moet worden en kondigde aan daarop in de behandeling van de nieuwe uitvoeringsnota over dit onderwerp, terug te komen. En ten slotte vndt de SP dat er een nieuwe onafhankelijke Rekenkamer moet komen in Oude IJsselstreek. Geen raadsleden, die als slagers hun eigen vlees keuren.