# STOP TTIP/CETA

23 oktober 2016

# STOP TTIP/CETA

Foto: Annemiek Kamphuis

Zaterdag 22-10-2016 was het de dag van demonstraties tegen het handelsverdrag tussen Europa en VS. Duizenden mensen  in Berlijn, Munchen, Brussel , Madrid, Helsinki, Warschau, Praag en natuurlijk Amsterdam zijn de straat opgegaan.

Foto: Annemiek Kamphuis

De demonstratie in Amsterdam is georganiseerd door * SOMO, Milieudefensie, Greenpeace Foodwatch, *Wemos, *Transnational Institute en FNV. Politieke partijen als SP, GL, PVDD en Piratenpartij sloten zich aan ter ondersteuning.

Foto: Annemiek Kamphuis

“Het verzet tegen het handelsverdrag groeit. Hoe meer mensen over TTIP weten, hoe minder ze het zien zitten”, aldus de organisatie. Ongeveer 8000 mensen zijn  naar het Museumplein gereisd om hun stem te laten horen. Vanaf het Museumplein startte een mars door Amsterdam. Vele mensen stonden langs de kant om steun te betuigen. Met bordjes, stickers lieten ze weten het verdrag niet te zien zitten.

Foto: Annemiek Kamphuis

-De multinationals balen, we houden van de Walen. We laten ons niet foppen, we gaan CETA stoppen-, was een aantal leuzen die we scandeerden. We zijn Bianca en Annemiek die SP Oude IJsselstreek vertegenwoordigden, samen met  ongeveer 300 andere partijgenoten uit het hele land.

Foto: Annemiek Kamphuis

Eerder deze week overhandigden internationale maatschappelijke organisaties meer dan drie miljoen handtekeningen tegen TTIP aan de Europese Commissie.

*SOMO: Stichting Onderzoek Multinationale Ondernemingen.

*Wemos; werkt aan verbetering van de gezondheid van mensen in ontwikkelingslanden

*Transnational Institute :internationale denktank voor progressieve politiek en dient als netwerk voor wetenschappers en activisten.