Gelderse SP'ers bezoeken het Europees Parlement

16 oktober 2016

Gelderse SP'ers bezoeken het Europees Parlement

Foto: Harold Wilke

Vrijdag de 14e oktober was het zover. Vierenveertig Gelderse SP’ers brachten een bezoek aan onze fractie in het Europees Parlement in Brussel.

Fractievoorzitter Dennis de Jong, Europarlementariër Anne-Marie Mineur en een aantal fractie medewerkers bleven een dagje langer in Brussel om ons hartelijk welkom te heten.

Eigenlijk bestaat er niet echt een aparte SP-fractie, want met 2 personen kun je binnen een totaal van 751 parlementsleden in Europa niets beginnen.

Daarom werken ze samen in een grotere fractie die bestaat uit in totaal 51 vertegenwoordigers van diverse partijen uit verschillende landen maar wel met een ideologische verwantschap. Deze fractie (Confederale Fractie Europees Unitair Links/Noords Groen Links) legt geen fractiediscipline op: iedereen mag naar eigen inzicht stemmen. Dat maakt de samenwerking met partijen waarmee je het niet op alle punten eens bent een stuk makkelijker. Onderdeel zijn van een dergelijk fractie heeft belangrijke voordelen, zoals meer spreektijd, makkelijker toegang tot commissies en het delen van informatie.

Na een klein ongelukje dat in een hoekje zat wat een oponthoud van ongeveer 1.5 uur veroorzaakte, arriveerden we rond 12 uur in Rue Wiertz te Brussel.

Foto: Annemiek Kamphuis

Eenmaal binnen nadat de lijsten, passen, ID’s en onze tassen gecontroleerd waren, namen we plaats op de tribune van de grote imposante plenaire zaal met 751 plaatsen , microfoon, stemkastje en een flink aantal glazen hokken voor de tolken. Elk van de 24 officiële talen van de EU moet tijdens vergaderingen simultaan vertaald worden naar elk van de andere talen (inclusief talen als het Sloveens, Kroatisch, Maltees en sinds kort het Gaelic). Een wet gaat pas in als de stukken vertaald zijn. Het leven in het parlement werd duidelijk uitgelegd door de begeleider.

Inmiddels was het tijd voor een lekkere lunch, daarna togen we naar groepszaal ASP 1G2 in het Europees Parlement. We maakten kennis met de fractie medewerkers door middel van een mooi filmpje in de Belgische bubbel.

Foto: Annemiek Kamphuis

Dennis was geïnteresseerd in onze standpunten over Europa en aangenaam verrast dat het geen standaardantwoorden waren, Anne-Marie vertelde over de stand van zaken wat de foute handelsverdragen betreft. TTIP, CETA en TISO.

Een dringend verzoek om 22 oktober te gaan demonstreren tegen de wurgakkoorden.  Als dat er eenmaal door is, kan het nooit meer teruggedraaid worden. Dennis benadrukte nog dat ons leven heel erg gaat veranderen door de akkoorden. Velen gaan ook de 22ste.

Na een middagje info hoogste tijd om de benen even te strekken. Een wandeling maken en aanschuiven voor een heerlijk diner met een verrukkelijk toetje.

De mensen waren tevreden en hebben een mooie dag gehad. Een ervaring rijker en in de watten gelegd.