AKKOORD OVER CETA

29 oktober 2016

AKKOORD OVER CETA

OOK WALEN STEMMEN VOOR CETA Ondanks dat er geen letter veranderd is in het CETA-verdrag, gaat Wallonië toch akkoord met het CETA-verdrag. Na een eerder protest door de Walen, om in te stemmen met het Europese handelsverdrag met Canada, is de laatste tegenstander uitgeschakeld. De formele ondertekening zal een dezer dagen plaatsvinden, maar dat stelt feitelijk weinig voor. Wallonië heeft enkele onbeduidende toezeggingen gekregen en is kennelijk gezwicht voor de druk van andere Europese landen. Een slechte ontwikkeling vindt de SP. Met de invoering van CETA, staat de deur over voor het grotere broertje TTIP (handelsverdrag tussen Europa en Amerika).

Zo zien we dat belangrijke beslissingen buiten partijprogramma’s gehouden kunnen worden en democratie verworden is tot schijndemocratie. Nederland heeft ingestemd met CETA, maar de Nederlandse burger is niet om een mening gevraagd. In de meeste Europese landen is hetzelfde gebeurd. Achterkamertjespolitiek laat zich weer eens goed zien.

Desondanks zijn alle protesten niet voor niets geweest. Er is veel aandacht aan besteed in de media en dit kan een voorbode zijn om het besluit in de toekomst ter discussie te stellen en eventueel terug te draaien. Onze dank gaat dan ook uit naar de vele mensen die de strijd tegen CETA, op welke manier dan ook,  hebben gesteund. Sommigen door de petitie te tekenen en anderen door bij demonstraties aanwezig te zijn.  De SP zal doorgaan met het gevecht tegen TTIP, omdat zo mogelijk nog ernstigere gevolgen gaat hebben voor dierenwelzijn, milieu en voedselveiligheid.