h

Rijkste provincie geeft nog steeds geen geld voor Dubbelspoor

5 juli 2016

Rijkste provincie geeft nog steeds geen geld voor Dubbelspoor

 

   
 

01-07-2016Alle handtekeningen van de reizigers van de spoorlijn Arnhem - Winterswijk
ten spijt heeft provinciale staten niet ingestemd met de SP motie voor verdubbeling van het spoor tot Doetinchem. Daarmee breken de collegepartijen, VVD - CDA - D’66 en PvdA, een verkiezingsbelofte. Erger nog, ze gaan recht tegen hun eigen college akkoord in. De SP is zeer teleurgesteld over de houding van PS, maar gaat door met acties vóór Dubbelspoor Achterhoek.

Maurits
Gemmink, Statenlid en woordvoerder Mobiliteit namens de SP: "Hier
begrijp je toch niets van. Iedereen is het er over eens dat de
Achterhoek een stabiele en betrouwbare spoorlijn nodig heeft.
Collegepartijen geven als stemverklaring dat ze het een sympathieke motie van de SP vinden. Toch stemmen ze tegen. We wonen in de rijkste provincie van Nederland. Een provincie die makkelijk 80 miljoen voor
spoorverdubbeling vrij kan maken maar het college vindt het blijkbaar belangrijker miljarden op de bank te hebben staan. En de Achterhoek mag
over een gammel, storingsgevoelig spoorlijntje boemelen!"

De SP bood woensdag 29 juni namens reizigers een puzzel met handtekeningen aan bij Provinciale Staten

Gedeputeerde van Dijk wees de SP-motie af. Volgens het college worden
de problemen op het spoor opgelost door vier kilometer te verdubbelen
tussen Zevenaar en Didam. Het college is een van de weinigen die gelooft
in dit wonder. Kenners weten dat spoorverdubbeling, tot in ieder geval
Doetinchem, de enige oplossing is om de storingsgevoeligheid van deze
spoorlijn aan te pakken.

"Het is gewoon kortzichtig van de staten om deze spoorlijn niet eens goed aan te pakken. Arnhem - Winterswijk is de drukste regionale spoorlijn van Nederland. Vele Achterhoekers zijn er van afhankelijk voor werk of opleiding. Dan is 80 miljoen voor Gelderland een klein bedrag om een groot probleem op te lossen." zegt Gemmink. "Maar wij geven niet
op! Wij gaan net zo lang door, samen met de reizigers en andere belanghebbende partijen, tot de Achterhoek een goede, betrouwbare en stabiele spoorlijn heeft!”

 

Reactie toevoegen

U bent hier