We willen graag een nationaal zorgfonds zonder eigen risico!

22 mei 2016

We willen graag een nationaal zorgfonds zonder eigen risico!

Foto: frederik / gertsen

Ook in Ulft waar we zaterdag 21 mei zijn geweest waren de mensen enthousiast over het zorgfonds.We vinden het een goed plan van de SP om een zorgfonds zonder eigen risico op te stellen!

Vind het een goed plan,sta achter jullie idee, maar we moeten op de infoavond werken. ”Je moet steeds meer betalen en krijg steeds minder zorg ervoor terug”. Dit waren wat reacties van Ulftenaren.

Het jarenlange afbreken van de zorg door het neoliberale gedachtegoed is voor veel mensen een nachtmerrie geworden. Een mevrouw verwoordde het heel treffend: heb de kinderen nog in huis

( ze zijn wel volwassen maar hebben nog geen werk en ze zijn ook nog een beetje ziekelijk aangelegd ) weet bijna niet meer hoe ik het moet betalen! Het is toch abnormaal hoe dit allemaal heeft kunnen gebeuren! Deze mensen waren ook blij met de voorstellen van de SP.

Het zorgstelsel wat we nu in Nederland hebben is absoluut niet solidair, je kunt gewoon zeggen het

minst solidair in Europa. De mensen zijn vanaf 2006 ( het begin van ons nieuw zorgstelsel )gewoon ordinair bedonderd. Er is de mensen van alles beloofd maar niets van terecht gekomen. Wat we kunnen benoemen is echt heel véél! Dat de zorg goed is in Nederland, hier wordt ook elke keer naar verwezen door het kabinet, de beste van Europa! Hier zijn we uiteraard tevreden over maar kijk je naar de effectiviteit dan halen we de middenmoot nog niet eens! Hier bedoelen we mee, dat de artsen in de ziekenhuizen opereren om zoveel mogelijk operaties uit te voeren om geld te verdienen ingegeven door de zorgverzekeraars. Die bepalen wat er gebeurt: als treffend voorbeeld buisjes in de oren plaatsen vooral bij kinderen. Nu gebeurt dit heel vaak in twee operaties à 1240 € de totale kosten van overbodige operaties wordt geschat op 10 miljard € per jaar.

Onze plannen zijn: om de zorg weer eerlijker en betaalbare manier naar de mensen terug te brengen! Uit vele zaken blijkt: Marktwerking in zorg werkt niet!