De zorg op de drempel

18 december 2014

De zorg op de drempel

Foto: Heini Peters

Sla een willekeurige krant open en je leest iets over de veranderingen in de zorg. Niet zo vreemd, want veel zorgtaken die nu nog onder de verantwoording van Rijk en provincie vallen, vallen vanaf 1 januari onder de verantwoording van de Nederlandse gemeenten. Zo ook in Oude IJsselstreek.

In juli werd vanuit de gemeenteraad een raadsprojectcommissie samengesteld. Met vanuit iedere fractie twee leden. De leden namens de SP zijn Diana van Schoorl en Heini Peters. Het doel van deze raadsprojectcommissie was en is de overgang van de zorgtaken van Rijk en provincie naar gemeente in goede banen te leiden. Samen met de portefeuillehoudende wethouders en ambtenaren heeft de commissie tijdens een vergadering van een dag veel dilemma's doorgenomen die met deze overgang te maken hebben. Vanuit deze vergadering is een beleidsplan en een uitvoeringsplan opgezet. Een unieke situatie, want normaal gesproken stelt het college van B&W beleids- en uitvoeringsplannen op vanuit hun politieke visie. Het beleids- en uitvoeringsplan hebben erin geresulteerd dat in Oude IJsselstreek alle zorg die in 2014 verleend
wordt, ook volgend jaar wordt verleend. In tegenstelling tot een aantal buurgemeenten waar bijvoorbeeld huishoudelijke verzorging compleet is afgeschaft. De commissieleden van de SP hadden er vaak een beslissende stem in dat in Oude IJsselstreek zorgtaken wel behouden blijven.

Zijn we er daarmee? Nee. En dat beseft de raadsprojectcommissie zich ook. In de laatste vergadering van 2014 is afgesproken om iedere eerste woensdag van de maand van 17.00 tot 22.00 bijeen te komen, evenals op alle donderdagen voor de geplande raadsrotondes van 19.00 tot 20.00 uur, om de zorg te evalueren. Wat gaat er goed, maar vooral ook, wat gaat er niet goed? En hoe kunnen we dat zo snel mogelijk oplossen? Er is op dit moment geen onderwerp in onze gemeente dat zoveel aandacht heeft als de Wet Maatschappelijke Ondersteuning, de Jeugdwet en de Participatiewet. In 2015 wordt de commissie ook betrokken in de aanbestedingen voor de zorg in het jaar 2016. Maar ook bij de nieuwe indicaties. En net als we
dat afgelopen jaar hebben gedaan, zullen wij als SP ervoor blijven pleiten dat de zorg ook na 2015 blijft gewaarborgd. Want daar zijn we voor gekozen. En daar blijven we ons voor inzetten.

De fractie wenst alle leden prettige feestdagen en een sociaal 2015.