Jelle Berens onze lijsttrekker!

5 december 2013

Jelle Berens onze lijsttrekker!

Jelle Berens uit Varsseveld is de lijsttrekker van de SP Oude IJsselstreek bij de gemeenteraads verkiezingen van 19 maart 2014. De ledenvergadering van 4 december heeft de lijst met 20 kandidaten aangemomen. Ook het verkiezingsprogramma 'Sociale Wederopbouw' is door de leden aangenomen.

Hans Boerwinkel, lijsttrekker SP Doetinchem, Emile Roemer en Jelle Berens tijdens het Sensire feest, november 2013

In zijn toespraak haalde Jelle aan dat hij met trots de SP Oude IJsselstreek voor wil gaan in deze verkiezingen. 'De SP is hard nodig in Oude IJsselstreek. Wij staan voor menselijke waardigheid, gelijkwaardigheid en solidairiteit. Deze waarden zijn op dit moment ver te zoeken in Oude IJsselstreek, waar het de afgelopen negen jaar vooral om geld verdelen en te dure megaprojecten ging.' Hij roept alle SP leden op zich in te zetten tijdens de verkiezingen.

Voorzitter Maurits Gemmink roemde de inzet van de leden in de aanloop naar deze verkiezingen. '26 november 2009 begonnen we met acht SP-ers aan het opzetten van een werkgroep. Als je dan vier jaar later een vergadering voor mag zitten die over deelname aan gemeenteraadsverkiezingen gaat weet je dat er hard is gewerkt. Dat doen we met een groep goede mensen, die hart hebben voor de samenleving. 20 van deze mensen willen hun naam verbinden aan de kieslijst van 2014. Met Jelle Berens voorop, en ons verkiezingsprogramma 'Sociale Wederopbuw', heb ik alle vertrouwen in een goede uitslag op 19 maart.'

Annemiek Kamphuis, organisatiesecretaris was betrokken bij de kandidatencommissie. 'Wij hebben met alle kandidaten een persoonlijk gesprek gehouden. We hebben vooral rekening gehouden met beschikbaarheid en visie van de kandidaten. Daarnaast hebben we gekeken naar de actiekwaliteiten van onze kandidaten. Bij de SP gaan actie en fractie samen. Een aantal van hen hebben aangegeven graag de lijst te duwen. Deze erefunctie is uiteindelijk aan Gerard Hubers uit Varsseveld gegund. Hij was een van de kartrekkers bij het opzetten van deze afdeling. De top zeven van de lijst heeft de cursus 'Lokale Politiek' van de SP gevolgd. Uit de lijst komen niet alleen onze toekomstige raadsleden maar ook de fractieondersteuners. Er zit veel kwaliteit in deze lijst, dus dat komt wel goed!'

We hebben een lijst waarop de juiste mensen staan die de strijd voor de SP stemmers aan kunnen gaan in de gemeenteraad. Nummer 2 is Elja Versteeg. Werkend in de zorg heeft zij de praktijkervaring die ze in de raad nodig heeft om voor de zorg op te komen. Nummer 3, Jan Vesters is oud-directeur van basisschool 'de Plakkenberg' in Silvolde. Een brok ervaring in het onderwijs. Nummer 4, Maurits Gemmink is zelfstandig ondernemer, Grafisch Vormgever. Hij weet wat nodig is in onze gemeente op gebied van werk en ondernemersklimaat. Annemarie van Dijk, nummer 5 uit Terborg, werk in de interieurverzorging en komt overal in onze gemeente. Zij weet vaak als eerste wat er speelt.

Jelle Berens is een oudgediende binnen de SP. Vanaf de begin jaren 80 van de vorige eeuw actief bij de SP Zoetermeer. Hij is werkzaam in het onderwijs en
was een van de ondersteuners van Harry van Bommel geweest toen deze in de Tweedekamer werd gekozen. Zeven jaar geleden kwam Jelle met zijn gezin in Varsseveld wonen, waar ze inmiddels, op het Haagse accent na, helemaal in het dorp zijn geworteld.

Jelle Berens: 'Het verkiezingsprogramma 'Sociale Wederopbouw' bestaat uit tien hoofdstukken. We hebben 30 speerpunten opgesteld. Punten waarop wij ons beleid gaan uitvoeren en waar onze kiezers ons op aan kunnen spreken de komende vier jaar. Met dit programma hebben we natuurlijk niet de blauwdruk voor het besturen van de gemeente klaar liggen. Het is onze visie voor de komende jaren. De blauwdruk is het SP partijprogramma 'Heel de mens'. De maatlat waarlangs wij dit programma hebben geschreven en waarlangs wij altijd ons beleid zullen leggen. Daarnaast gaan wij natuurlijk in gesprek met de inwoners van Oude IJsselstreek en waar nodig ons eigen onderzoek doen om onze mening te vormen.'

De kandidatenlijst voor de gemeenteraadsverkiezingen van 19 maart 2014 ziet er als volgt uit:

1 Jelle Berens, Varsseveld - M
2 Elja Versteeg, Ulft - V