Oplossing voor Sensire thuishulpen in zicht!

31 oktober 2013

Oplossing voor Sensire thuishulpen in zicht!

Groot nieuws voor de actievoerende thuishulpen van Sensire: Zorgaanbieder TSN wil de 800 ex-Sensire werknemers overnemen met behoud van arbeidsvoorwaarden. Daarmee is de eis waarvoor de ontslagen thuishulpen, met hulp van de SP en Abvakabo, actievoerden ingewilligd! Het plan van TSN ligt ter beoordeling bij de Achterhoekse gemeenten. De doorbraak in de patstelling tussen thuishulpen, Sensire en de gemeenten komt één week nadat onafhankelijk waarnemer Hans Borstlap aan het werk ging.

Abvakabo Voorzitter Connie van Brenk opent het tijdelijk vakbondkantoor in Varsseveld

Een grote overwinning voor de dames van de thuishulp. Zij voeren sinds begin juni actie tegen het massa ontslag. 1100 dames werden door Sensire uit voorzorg ontslagen. Dit omdat Sensire nog niet zeker wist of ze in 2014 werk hadden voor deze thuishulpen. In eerste instantie ging Abvakabo akkoord met het sociaal plan waarmee de dames ontslagen werden. Actie van de Achterhoekse SP afdelingen zorgde ervoor dat op 3 juni 2013 de Abvakabo in een emotionele vergadering de steun aan het ontslag introk. Vanaf dat moment voerden zo'n 250 dames regelmatig actie voor behoud van hun werk.

De bal ligt nu bij de gemeenten. Zij kunnnen nog roet in het eten gooien omdat TSN garanties wil dat zij dezelfde vergoeding van de gemeente ontvangt als Sensire. Een aantal gemeenten hebben de verwachte bezuiniging uit de nieuwe thuishulp aanbesteding al ingeboekt. Gemeente Oude IJsselstreek heeft afgelopen jaar al een bezuiniging van € 250.000,- behaald op de thuishulp door te werken met de zogenaamde Alfa constructie. Een constructie waarbij de thuishulp kleine zelfstandige wordt. Hierdoor hoeft de zorgaanbieder geen vaste lasten meer af te dragen voor de thuishulp en dat levert de gemeenten een voordeel op. Het voordeel wordt helaas afgewenteld op de thuishulp die zichzelf moet verzekeren tegen arbeidsongeschiktheid en werkloosheid.