Honderd schoentjes voor het gemeentehuis

9 december 2012

Honderd schoentjes voor het gemeentehuis

Dinsdag 4 december heeft de SP Oude IJsselstreek met ongeveer honderd schoentjes de aandacht gevestigd op armoede in onze gemeente. 9,4%* van de gezinnen leeft op het bestaansminimum, volgens CBS cijfers uit 2009. Drie jaar later zal dat cijfer niet lager zijn geworden. Kinderen van deze gezinnen groeien op in sociale armoede. Voor hen zal er dit jaar geen cadeautje zijn met Sinterklaas… Vandaar de oproep aan de gemeente armoedebeleid de hoogste prioriteit te geven.

Maar de gevolgen van armoede voelen ze het hele jaar. Er is geen geld voor sport, schoolreisje of een cadeautje voor de verjaardag van een vriendje. Soms is er zelfs niet genoeg geld voor eten. Het gevolg is vaak sociale uitsluiting. Juist in de tijd van Sinterklaas is dat extra zichtbaar. Wat zeg je op school als je vriendjes de meest fantastische cadeau’s hebben gekregen en jij niet.

Dat zoveel gezinnen op of onder het sociaal minimum leeft kwam hard aan bij burgemeester Alberse. ‘Als gemeente porberen we deze mensen te bereiken, maar dat is niet makkelijk. De gemeente heeft allerhande mogelijkheden deze mensen te helpen en de potjes die we daarvoor hebben zijn niet leeg.’

Maurits Gemmink, van de SP, legde uit dat op dit moment veel verborgen armoede voorkomt onder mensen met laagbetaald werk. Kleine zelfstandigen, maar ook mensen die tegen stukloon werken - zoals postbestellers – verdienen minder dan het minimum loon. Voor deze mensen is de hulp van de gemeente moeilijk te vinden. Na een dag hard werken heb je vaak niet de energie om het hele digitale zorgloket van de gemeente te doorlopen. Daarnaast zijn mensen vaak te trots om voor hulp bij de gemeente of bijvoorbeeld de voedselbank aan te kloppen.

Binnenkort gaan we met de burgemeester in gesprek over de middelen die Oude IJsselstreek heeft voor de armoedebestrijding. Wij van de SP kunnen de gemeente ongetwijfeld helpen bij het in contact komen met mensen die alle hulp kunnen gebruiken.