HULP JA! ALFA NEE!

10 november 2012

HULP JA! ALFA NEE!

Dat is de leus die op de posters staan tegen de grove bezuinigingen op de huishoudelijke hulpen. Met deze leus wordt actie gevoerd in de Achterhoek.

Begin oktober is er in Montferland een informatiebijeenkomst geweest over de bezuinigingen op de huishoudelijke hulp in het kader van de WMO. De zorgverlener werd met de zorgvrager uitgenodigd. Een SP’er van de Oude IJsselstreek en een SP’er van Montferland zijn geweest. Voorlichting werd door medewerkster WMO en Guido van de Berg van gemeente Oude IJsselstreek gegeven.

De voorlichtster van de WMO begon de avond met de mededeling dat er voorlichting wordt gegeven over de Alfaconstructie. Zij gaf aan dat er formulieren klaarlagen om te ondertekenen. Je bent dan meteen Alfahulp!

We hebben ondertussen de lokale en regionale pers bereikt. Annemiek is op Focus TV (Graafschap regio) geweest en Willem Bouman bij omroep Gelderland. Margret van werkgroep Montferland en bestuurslid SP Zevenaar heeft een interview gegeven voor Montferland journaal. We zijn bij verschillende actiebijeenkomsten geweest en gaan met de thuiszorgmedewerkers de strijd aan tegen deze grove bezuinigingsplannen. We hebben samenwerking met AbvaKabo, Jan Willem Le Febre en Marjan Beldsnijder. We doen mee aan 'Wij zijn de thuiszorg' en zitten in alle maillijsten en zorgen dat we bij de acties aanwezig zijn. 27 november is er een actiebijeenkomst in Utrecht. AbvaKabo regelt bussen daar naar toe en als het door Renske aangevraagde debat in de 2e kamer is, regelt de bond ook het vervoer. Het debat gaat over alle situaties waarbij gemeenten de wet overtreden in de organisatie van de huishoudelijke verzorging. SP landelijk vindt dat de staatssecretaris dat soort verordeningen moet vernietigen. Die macht heeft ze, nu nog toepassen!

Renske heeft haar medewerking toegezegd en komt maandag 26 november naar de Achterhoek.

Over de rechtmatig van het alfabureau is onduidelijkheid. De constructie die de gemeente Oude IJsselstreek heeft opgezet met een eigen Alfabureau. De gemeente is beheerder van het budget en heeft een dubbel belang omdat ze zelf, via het Alfabureau, zorgaanbieder zijn geworden. De verantwoordelijke wethouder, Wybe Rijnsaardt, zegt dat hij niet weet of deze constructie wettelijk correct is, maar zolang niemand het tegendeel bewijst gaat hij er gewoon mee door. Landelijk onderzoekt of het wettelijk gezien wel of niet kan.

We komen steeds verder in de SOAP rondom het Alfabureau van de gemeente Oude IJsselstreek. Ingewijden op het gemeentehuis weten te melden dat op dit moment gemeenten Montferland en Oude IJsselstreek gebruik maken van Alfahulp via het Alfabureau. Maar de gemeenten Aalten, Winterswijk, Oost Gelre en Berkelland zijn zeer geïnteresseerd in de constructie van Alfahulp in de thuiszorg via het Alfabureau.

Het wordt dus tijd dat er acties komen om dit tegen te gaan. AbvaKabo is acties aan het voorbereiden voor begin 2013 in buurt gemeenten. Binnenkort komen alle betrokken afdelingen en werkgroepen bij elkaar voor overleg.