Bellenblazen

24 december 2011

Bellenblazen

Weer een raadsvergadering in de DRU. Nog steeds geen recht van inspraak voor de SP. Democratie en burgerparticipatie in Oude IJsselstreek?? Dan maar op een andere manier laten zien wat de burgers te wachten staat. Deze keer een stil signaal: bellenblazen. Kinderspel zult u denken, maar hiermee werd getoond, dat alle zeepbellen een keer knappen. Dat zal ook gebeuren met de zeepbel, die het gemeentebestuur heeft geblazen in de tijd sinds de gemeentefusie. Een aantal bezoekers wilde graag een paar bellen mee te balzen. Op de uitleg aan de verbaasde raadsbezoekers werd met veel sympathie gereageerd. Vragen? Nee, het signaal was voor de bezoekers duidelijk.

Wij gaven vorig jaar om deze tijd ons eerste signaal over het onverantwoorde financieel beleid van de gemeente met de “BODEMLOZE PUT”. Daarna waren we steeds alert op ontwikkelingen. Er ontstond onafhankelijk van de SP in de loop van dit jaar een Comité van Verontruste Burgersmet dezelfde soort waarnemingen. En deze maand gaf ook de Provincie aan, dat de gemeente haar zaakjes financieel niet goed voor elkaar heeft. Het verscherpte toezicht werd met het nodige knip- en plakwerk in de begroting ternauwernood ontlopen.

Voor de SP reden om nog maar eens een signaal af te geven voor aanvang van de raadsvergadering. En wel zeepbellen blazen, maar vooral om aan te tonen, dat zeepbellen uit elkaar spatten.

Wat de SP vooraf niet vernam, was de besloten raadszitting vooraf, waarin de aanbeveling tot herbenoeming van de burgemeester werd beklonken. In de pauze tussen beide zittingen zag het gemeentebestuur van boven uit de vergaderzaal hoe de ene na de ander zeepbel uit elkaar spatte.