Anti Armoede Armada voert actie op de Oude IJssel

8 juni 2011

Anti Armoede Armada voert actie op de Oude IJssel

Hoe begin je een tweede VNG actiedag, in het Gelderse Ulft, op z'n best... met het te waterlaten van een heuse SP vloot. Vier kano's, een rubber-motorboot, een niet zo betrouwbaar uitziend rubberbootje en een hele hoop reddingsbandjes. En een bemanning natuurlijk, die geen golf op de Oude IJssel te hoog is.

Na de grote VNG actie op 7 juni 's avonds bij Amphion in Doetinchem was iedereen wel een beetje slaperig om zeven uur 's ochtends. Koffie bracht enige verlichting en het koude weer deed de rest. Terwijl de Anti Armoede Armada van wal stak liep de rest van de Sp actievoerders naar de brug naar de Dru. Daar werden flyers uitgedeeld aan de VNG congresgangers. De SP steltlopers liepen door de actie heen en als de VGR'ers de haag van SP activisten was gepasseerd zagen ze de SP vloot vanaf de brug over de Oude IJssel. Alsof het nog niet genoeg was werden ze aan de andere kant van de brug door de FNV opgevangen waar de actie vrolijk doorging.

Onze actie was natuurlijk niet zomaar. Het ging om 'het Bestuursakkoord', de afspraken tussen VNG voorzitster Jorritsma en haar VVD vriend Mark Rutte. Door het Bestuursakkoord mogen de gemeenten en provincies 2 miljard euro bezuinigen op de sociale uitkeringen en de sociale werkplaatsen. Op het VNG congres is over 'het Bestuursakkoord' vergaderd en gestemd. 80% van de gemeenten gaat niet akkoord met het bestuursakkoord en dus mag de VNG opnieuw gaan onderhandelen met de regering. Een overwinning voor de actievoerders, zij het dat het een tijdelijke overwinning is. We moeten nu maar weer afwachten wat er uit de nieuwe onderhandelingen gaat komen.

Op een weiland tegenover het Dru complex, waar het congres plaatsvond, hield de FNV een grote demonstratie tegen de plannen van de regering. 4000 werknemers van de sociale werkplaatsen uit heel Nederland voerden daar actie. Een van de sprekers was onze eigen Emile Roemer. Emile wist als geen ander de mening van de demonstranten te verwoorden. De plannen van dit kabinet mogen niet doorgaan! naast Emile waren Jan Marijnissen en Sadet Karabulut onder de actievoerders. Er was dus echt iets aan de hand in Ulft op 8 juni.

De toekomst van het sociale beleid in Nederland is nog steeds onzeker. Het huidige rechtse kabinet (inclusief Geert Wilders) moet en zal bezuinigen op de zwaksten van de samenleving. Wij blijven voor deze mensen opkomen!