Brandweer ligt ook onder vuur

26 mei 2011

Brandweer ligt ook onder vuur

SP afdeling Oude IJsselstreek ondersteunt brandweerenquête van Ronald van Raak.

In de politiek wordt veel gesproken en besloten over de brandweer, maar de mensen die werken bij de brandweer zijn degenen die weten hoe het werkelijk zit. Of het nu gaat om werkdruk, professionalisering of regionalisering, zij zien hoe het beleid in de praktijk uitpakt. Hoe het zit met de aanrijtijden, de voertuigbezetting, de oefenlast of C2000 (het communicatiesysteem bij de politie en de brandweer). Komt de politiek met goede oplossingen, of leiden die tot nieuwe problemen? Dat wil de SP weten van de echte deskundigen en daarom vraagt de partij alle brandweermensen mee te doen aan het brandweeronderzoek van de SP.

SP Oude IJsselstreek ondersteunt de oproep aan de vrijwillige brandweer om deel te nemen aan de enquête, die SP-Tweede Kamerlid Ronald van Raak is gestart onder brandweerlieden van de vrijwillige brandweer. Dit SP-onderzoek vindt plaats in samenwerking met de Vakvereniging Brandweer Vrijwilligers (VBV) en wordt gesteund door de brandweervakbonden.

Ook brandweermensen krijgen te maken met bezuinigingen en reorganisaties. Er zijn experimenten met minder brandweerkazernes en minder mensen op de brandweerwagen. De verwachting is, dat de aanrijtijden langer zullen zijn met alle risico’s voor de slachtoffers. Dit geldt vanzelfsprekend voor brand, maar een belangrijk deel van het werk van de brandweer bestaat tegenwoordig uit hulp bij verkeersongelukken. En in een levensbedreigende situatie telt elke seconde.