Jan Marijnissen stelt SP Oude IJsselstreek als voorbeeld

7 december 2010

Jan Marijnissen stelt SP Oude IJsselstreek als voorbeeld

In het kader van 'op weg naar 200 afdelingen' is er zaterdag 4 december een cursusdag in Driebergen gehouden. Op deze dag kwamen vertegenwoordigers van 'moeder-afdelingen' en de verantwoordelijken van de 'werkgroepen op weg naar een afdeling' bij elkaar. Namens de SP Oude IJsselstreek ging voorzitter Maurits Gemmink. Toen, begin november, de uitnodiging voor deze dag kwam waren we nog een werkgroep. Toch mooi om begin december als afdeling in oprichting naar Driebergen af te reizen.

Het ochtendprogramma was ingeruimd voor Jan Marijnissen, de voorzitter van de SP. Na de vertoning van een film over de ontwikkelingen van de SP werkgroep in de gemeente Berkelland interviewde hij verschillende mensen over hoe het gaat met hun werkgroep. Maurits Gemmink: 'Als een van de laatsten werd ik naar voren geroepen. Daar sta je dan naast de grote man van de SP. Het is maar goed dat wij van Oude IJsselstreek een positief verhaal kunnen vertellen. Anders sta je daar toch even anders'. Het blijft onwerkelijk het verhaal van de SP Oude IJsselstreek te kunnen vertellen. Een groep die binnen een jaar de organisatie zo op poten heeft dat het landelijk bestuur van de SP het vertrouwen heeft de club tot afdeling in oprichting te promoveren. Dat is volgens Marijnissen 'een successtory' en dat is een veer die wij graag accepteren.

Neemt niet weg dat we er nog niet zijn. Het onderhouden van een SP afdeling gaat altijd door. We moeten continue mensen opleiden, nieuwe leden werven, leden enthousiast houden, actie voeren. We gaan er vanuit dat we in 2014 gemeenteraadsleden moeten gaan leveren. dat wordt dan weer een heel nieuwe uitdaging. Gelukkig hebben we de ondersteuning van het SP scholingsteam en van de andere SP afdelingen en werkgroepen in de Achterhoek. Voor het uitwisselen van ervaringen en contacten was het middagprogramma. dit gebeurde onder de leiding van de scholingsmedewerkers van de SP. Voor de Provincie Gelderland is dat Marloes Piepers. Dat het goed gaat met de SP in de Achterhoek werd in het gesprek snel duidelijk. Oude IJsselstreek gaat als een speer, in Berkelland draait de SP werkgroep als een trein en in Aalten gebeurt ook van alles op SP gebied. Zo wordt de blanco vlek die de regio Achterhoek een jaar geleden nog op de SP kaart was in rap tempo ingevuld.

Wij worden niet zenuwachtig van dat Jan Marijnissen de SP Oude IJsselstreek landelijk als voorbeeld stelt. Laten andere werkgroepen maar langskomen. We laten ze graag onze werkwijze zien om zo bij te dragen aan meer SP afdelingen in Nederland!