Vragen aan Paulus Jansen over Interveste

2 november 2010

Vragen aan Paulus Jansen over Interveste

Wonion heeft het verhuren van leegstaande huizen in de Vogelbuurt aan anti-kraak verhuurder Interveste overgelaten. Tientallen woningen staan nu troosteloos leeg te wezen. Wil er dan niemand in de Vogelbuurt wonen? Nee hoor, de wachttijden voor een huurwoning in Ulft nemen inmiddels grootstedelijke vormen aan dus dat kan de reden niet zijn. Als we naar de voorwaarden waaronder Interveste de huizen verhuurd kijken wordt het een en ander duidelijk.

Zo mogen tijdelijk bewoners niet over kinderen of, onder voorwaarden, huisdieren beschikken. Daarnaast moeten de tijdelijk bewoners 'representatief' (?) zijn en verantwoordelijkheidsgevoel hebben. Veel mensen vallen dus al af. De laatste voorwaarde trok extra onze aandacht. Bewoners van huizen die via Interveste worden verhuurd moeten over 'Voldoende beheersing van de Nederlandse taal' beschikken. Hier willen wij meer over weten.

We hebben de vraag waarom Wonion de verhuur van leegstaande huizen aan Interveste overlaat en of bovengenoemde voorwaarde niet discriminerend is bij SP 2e kamerlid Paulus Jansen neergelegd. Zijn antwoord is duidelijk:

Dag Maurits,

Over een vergelijkbare casus heb ik al eerder schriftelijke vragen gesteld, zie:

en

Uit beide blogjes kan je afleiden dat we mordicus tegen deze praktijken zijn. In plaats daarvan zouden woningcorporaties vooruitlopend op renovatie moeten werken met tijdelijke huurcontracten o.b.v. de leegstandswet.

Wonion hoeft dus helemaal niet gebruik te maken van een anti-kraakverhuurder. Ze kunnen de woningen zelf met tijdelijke huurcontracten verhuren. Op de vraag of de voorwaarden van Interveste al dan niet discrimineren zijn kwam het volgende antwoord van Rik Jansen, 2e kamermedewerker van de SP.
Beste Maurits,

Je zou Interveste gewoon eens kunnen vragen waarom ze deze eis stellen. Wellicht, maar dat is maar een aanname van mijn kant, heeft het er mee te maken dat kandidaten geacht worden de strekking en de verplichtingen van de anti kraak overeenkomst voldoende te kunnen begrijpen. Discriminatie lijkt mij, in de juridische zin, niet aan de orde al kan het onderscheid dat gemaakt wordt in de voorwaarden natuurlijk wel als onrechtvaardig worden gevoeld. Strafbaar is discriminatie op de volgende gronden: ras, godsdienst of levensovertuiging, geslacht, hetero- of homoseksuele gerichtheid en lichamelijke, psychische of verstandelijke handicap. Voor meer informatie zie bijvoorbeeld:

We moeten interveste dus maar eens vragen waarom mensen die tijdelijk een huisje in de Vogelbuurt willen huren over 'voldoende beheersing van de Nederlandse taal' moeten beschikken.