Verkiezingsprogramma en kandidatenlijst SP voor de Provinciale Staten.

16 november 2010

Verkiezingsprogramma en kandidatenlijst SP voor de Provinciale Staten.

Zaterdag 13 november j.l. werden op de regioconferentie in Arnhem het verkiezingsprogramma en de kandidatenlijst van de SP voor de Provinciale Staten gepresenteerd. Buiten de vier zich herkiesbaar gestelde, zittende statenleden zijn er veel nieuwe namen op de kandidatenlijst terug te vinden.

Aanvoerder en tevens zittend fractievoorzitter is Eric van Kaathoven, gevolgd door Alex Mink en op plaats 3 Agnes Lewe, allen zittende statenleden (samen met Cobi van Driel op nummer 5). Peter Lucassen, voormalig raadslid en wethouder in Nijmegen, heeft zich op plaats 4 verkiesbaar gesteld. De eerste nieuwkomers Peter de Vos uit Gaanderen en Gazjbin Hakim uit Ermelo zijn op plaats 6 en 7 terug te vinden. Op 8 Marco Mulder uit Winterswijk, op 9 Noor de Laat uit Zevenaar en nummer 10 is Eric van Dijk uit Beuningen. (Klik hier voor meer informatie over onze eerste tien kandidaat statenleden.) De kandidatenlijst zoals gepresenteerd werd met grote meerderheid van stemmen aangenomen.

SP Oude IJsselstreek levert 2 kandidaten. Fred Gertsen, op nummer 20 en Gerard Hubers, op nummer 36. Dit zijn niet de plaatsen waardoor ze direct verkiesbaar zijn, maar we leveren hiermee wel twee prima lijstduwers!

Uit de ingebrachte actiepunten door alle afdelingen is weer duidelijk naar voren gekomen waar de SP voor staat: Geen bezuinigingen op sociale beleid, zoals jeugdzorg, daklozenopvang, ouderenzorg en hulpdiensten. Behoud van leefbaarheid in kleine kernen, betaalbare activiteiten en recreatie. Sociale voorzieningen zoals zwembaden, bibliotheken en jeugdhonken horen thuis in kleine kernen. Cultuur zal voor iedereen betaalbaar moeten zijn en blijven. Het milieu mag niet de dupe worden van de crisis.

De SP investeert 1 miljard euro in het Gelders openbaar vervoer. Uitbreiding van het openbaar vervoer, zoals een dubbel spoor tussen Arnhem en Winterswijk, waarvoor nu een actieplan wordt opgesteld, een rechtstreekse treinverbinding tussen Arnhem en Apeldoorn en betere verbinding tussen Arnhem en Nijmegen. Ook zullen we alternatieven voor een betere ontsluiting van de Achterhoek en doorstroming van het verkeer vanuit Duitsland richting Arnhem en Enschede onderzoeken.

Bezuinigen kunnen we nog voldoende: Op prestigeprojecten zoals de veel te dure stationshal in Arnhem en de doortrekking van de A15 zit de SP niet te wachten. Geen subsidies meer voor organisaties met topverdieners boven de Balkenendenorm die buitensporige bonussen uitkeren. Versobering van declaraties, vergoedingen en wachtgelden bij provincie en gemeentes. Geen nieuwe industrieterreinen terwijl ontelbare bedrijfspanden leeg staan en openbaar vervoer niet of nauwelijks hierop aansluit.

Al met al een ijzersterk verkiezingsprogramma dus, zoals je dat van de SP mag verwachten en waar we met ons allen keihard aan werken. De voorbereidingen voor verkiezingen voor de komende provinciale verkiezingen van 2 maart 2011 zijn al in volle gang. We roepen daarom al onze leden op actief mee te doen. Meer info over op handen zijnde acties is binnenkort op deze pagina.