SP tornt niet aan kwaliteit zorg

2 juli 2015

SP tornt niet aan kwaliteit zorg

Foto: Heini Peters / raad.oude-ijsselstreek.nl

Op woensdagavond 1 juli 2015 vond in de gemeenteraad de bespreking van de adviesrapportage van de informateurs Dijkstra en Jansen plaats. Hieronder vindt u de tekst van onze inbreng hierin.

Geachte voorzitter,

De SP-fractie heeft kennis genomen van het advies van de informateurs in de Bouwstenen voor de formatie, de basis voor een stabiel bestuur.

Mevrouw Verstand haalde in haar rapportage een citaat van Jan Schaeffer aan: “Democratie is meer dan een systeem, het is een mentaliteit.” Democratie betekent volgens de SP ook dat men minderheden serieus neemt. In deze raad is de SP met 3 zetels een minderheid, maar vanuit deze definitie rekenen wij er op dat er inhoudelijk op onze standpunten wordt ingegaan. De belangen van álle inwoners van Oude IJsselstreek dienen immers behartigd te worden, ook die van de meest kwetsbare inwoners.

De gemeente Oude IJsselstreek is geconfronteerd met een forse bezuinigingsopdracht van het kabinet. Een groot probleem waardoor we zware keuzes moeten maken. Wij kiezen er voor deze bezuinigingen niet af te wentelen op de meest kwetsbare inwoners van onze samenleving.
Bezuinigen is altijd een kwestie van weloverwogen, politieke keuzes maken. En volgens ons kunnen en mogen deze bezuinigingen niet ten koste gaan van
onze meest kwetsbare inwoners. De SP ziet het als één van de kerntaken om goede zorg in stand te houden en armoede onder onze inwoners te bestrijden en we gaan er van uit dat deze visie door de andere partijen wordt gedeeld. Bij de besprekingen met de informateurs hebben wij aan hen ter overweging meegegeven dat we de ambtelijke organisatie de opdracht willen geven om
een lijst samen te stellen met alle producten in onze gemeente en hoeveel er per product bezuinigd kan worden. Zonder dat dit ten koste gaat van de
kwaliteit van de zorg aan onze inwoners. Deze lijst kan vervolgens aan alle politieke partijen worden voorgelegd om daarin een prioritering te geven. Op
grond daarvan kan de raad met elkaar in debat gaan.

Voor wat betreft de netwerkbegroting zou het ons inziens goed zijn deze te parkeren en de financiën voorlopig bij de gemeente te laten liggen, totdat we
het er met zijn allen over eens zijn, dat we hier verder mee aan de slag kunnen.

Op pagina 18 van hun advies geven de informateurs een aantal aanbevelingen, zoals het formuleren van uitgangs- en actiepunten voor een strategische visie, een financieel meerjarenperspectief en een herstart maken door het ontwikkelen van een bestuurlijke werkwijze die gebaseerd is op de wettelijke rol- en taakverdeling voor openbaar bestuur. Deze aanbevelingen kunnen wat de SP betreft integraal worden overgenomen.

In hoofdstuk 8 stellen de informateurs dat de SP zichzelf buitenspel gezet zou hebben door aan te geven dat er geen euro in het sociaal domein bezuinigd mag worden. Wij onderschrijven dit niet. De SP heeft zichzelf niet buiten spel gezet. Dit is een interpretatie van de informateurs. Zij stellen dat door deze standpuntbepaling een te grote druk op de onderhandelingen wordt gelegd.

Dat zijn wij niet met hen eens. Als de eventuele coalitiepartners
onderschrijven dat ook zij tegen bezuinigingen zijn die ten koste gaan van de
kwaliteit van de zorg is er wat ons betreft wel degelijk ruimte tot overleg.

Op bladzijde 23 geven de formateurs aan, en ik citeer:

“Het is ondenkbaar dat de raad in meerderheid alles bij het oude of bijna alles bij het oude zou laten.”  Die mening delen wij. Het kan niet zozijn dat we straks een puzzel, genaamd “Zoek de verschillen” bij onze
inwoners neerleggen. Dat is niet aan onze inwoners uit te leggen.

De opdracht, zoals geformuleerd op pagina 2 mist één essentieel punt: “betrek de uitslag van de laatste gemeenteraadsverkiezing in uw eindrapportage.” Wij menen dat hiermee aan iets zeer wezenlijks
voorbijgegaan wordt, namelijk het duidelijke signaal van onze inwoners. Er was bij die verkiezingen maar één echte winnaar. Door die buitenspel te zetten, wordt ons inziens een grote fout gemaakt.

Dank u wel, voorzitter.